Press "Enter" to skip to content

Ćwiczenia i aktywności w terapii SI

Rozwój dziecka obejmuje nie tylko i wyłącznie aspekty poznawcze i emocjonalne niemniej jednak również sposób w jaki odbiera i przetwarza bodźce płynące z otoczenia. Różne reakcje na dotyk dźwięk światło czy ruch mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie w domu i w grupie rówieśniczej. Zdolność do integrowania bodźców sensorycznych jest istotnym elementem umożliwiającym wykonywanie codziennych czynności, podejmowanie aktywności edukacyjnych a także budowanie relacji społecznych.

Obserwacja zachowań dziecka w różnych sytuacjach daje możliwość zidentyfikować obszary w których mogą występować trudności w przetwarzaniu bodźców oraz wskazuje kierunki działań mających na celu ich lepsze przededukowanie.

Terapia SI skupia się na wspieraniu dzieci w rozwijaniu zdolności do efektywnego odbierania i przetwarzania bodźców sensorycznych. W jej ramach stosuje się różne ćwiczenia i aktywności które mają na celu stymulowanie zmysłów oraz kształtowanie umiejętności koordynacji ruchowej i integracji sensorycznej. Ćwiczenia te mogą obejmować manipulowanie przedmiotami, różnorodne formy aktywności ruchowej a także zadania wymagające koncentracji na bodźcach słuchowych i wzrokowych. Misją takich działań jest obserwacja sposobu reagowania dziecka a także identyfikowanie obszarów wymagających dodatkowego wsparcia w codziennych sytuacjach.

Poradnia sensoryczna oferuje środowisko w którym możliwe jest prowadzenie systematycznej obserwacji i pracy z dzieckiem w kontekście przetwarzania bodźców. W takim miejscu analizowane są reakcje na różnorodne bodźce, ocenia się poziom integracji sensorycznej i opracowuje strategie wspierające funkcjonowanie dziecka w życiu normalnym. Interakcja z terapeutą daje możliwość na dopasowanie ćwiczeń do indywidualnych potrzeb i predyspozycji oraz monitorowanie postępów w zakresie koordynacji ruchowej, koncentracji i reagowania na sygnały z otoczenia. Istotne jest, ażeby działania te były prowadzone w sposób sprawdzany i obserwowany, ponieważ pozwala to wyciąganie wniosków dotyczących rozwoju sensorycznego dziecka.

Zrozumienie roli przetwarzania sensorycznego w zwykłym funkcjonowaniu dziecka obejmuje także analizę jego samodzielności w wykonywaniu czynności, interakcji z rówieśnikami i reagowania na zmieniające się warunki otoczenia. Ćwiczenia sensoryczne oraz obserwacje prowadzone w poradni pozwalają na identyfikację sytuacji w których dziecko może doświadczać trudności i poszukiwanie sposobów ich łagodzenia poprzez edycję otoczenia lub dopasowanie zadań. Systematyczne podejście do analizy reakcji sensorycznych daje możliwość lepsze przededukowanie potrzeb dziecka oraz wspieranie jego zdolności do samodzielnego radzenia sobie w różnorakich aspektach życia zwykłego.

Po więcej informacji zajrzyj tutaj: Terapia SI Legionowo.

Informacje na stronie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią porady lekarza.

[Publikacja sponsorowana]