Press "Enter" to skip to content

Przedszkole terapeutyczne – funkcje i cele

Dziecięce środowisko edukacyjne może przybierać różnorodne formy w współzależności od potrzeb rozwojowych uczestników a także sposobu organizacji zajęć. Terapeutyczny punkt przedszkolny jest miejscem, w którym szczególny nacisk kładzie się na wsparcie rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego dzieci wymagających indywidualnego podejścia. W takim środowisku ważne staje się tworzenie warunków sprzyjających koncentracji, poczuciu bezpieczeństwa i przewidywalności dnia, co może ułatwiać dzieciom uczestnictwo w zajęciach a także adaptację do grupy rówieśniczej.

Rola nauczycieli i fachowców polega na obserwacji potrzeb dzieci a także właściwym dostosowywaniu metod pracy do ich sposobów, co wpływa na codzienne funkcjonowanie placówki.

Bezpieczne przedszkole wymaga zorganizowania przestrzeni w sposób minimalizujący ryzyko wypadków oraz uwzględniający różne potrzeby rozwojowe dzieci. Elementy tj. należycie dopasowane meble, strefy do zabawy ruchowej i zajęć manualnych oraz systematyczne monitorowanie stanu wnętrz i sprzętów stanowią podstawę budowy środowiska chroniącego dzieci przed potencjalnymi zagrożeniami. W placówkach edukacyjnych, w których uczestniczą dzieci z trudnościami w zachowaniu, koordynacja działań w zakresie bezpieczeństwa staje się jeszcze bardziej ważna, ponieważ konieczne jest przewidywanie sytuacji stresogennych i reagowanie na nie w sposób zapobiegawczy.

Przedszkole terapeutyczne odbiega od tradycyjnych form edukacji głównie strukturą zajęć i dostępem do specjalistów takich jak psychologowie, logopedzi czy terapeuci zajęciowi. Zajęcia są często prowadzone w niewielkich grupach lub osobiście, co umożliwia lepiej dopasować program edukacyjny do sposobności dzieci oraz monitorować postępy w ich rozwoju. Interwencje terapeutyczne w zwyczajnym harmonogramie zajęć mogą obejmować ćwiczenia wspomagające rozwój motoryki, kompetencje społeczne i kwalifikacji komunikacyjne, przy czym ich intensywność i częstotliwość są planowane w zależności od potrzeb uczestników.

Przedszkole dla dzieci z trudnościami jest miejscem, w którym uwzględnia się różne potrzeby dzieci zarówno w sferze emocjonalnej, społecznej, jak i poznawczej. Kluczowe staje się indywidualne podejście do każdego dziecka oraz współpraca zespołu nauczycieli i profesjonalistów w celu implementacji metod pracy do obserwowanych reakcji i postępów. Środowisko edukacyjne projektowane w takim przedszkolu skupia się na równowadze między zajęciami terapeutycznymi a swobodną zabawą, co pozwala dzieciom uczyć się w sposób naturalny i w tempie właściwym do ich sposobności. W zwykłym funkcjonowaniu placówki bardzo ważna jest elastyczność w kształtowaniu zajęć, kontrola bezpieczeństwa oraz stałe monitorowanie rozwoju uczestników w różnych aspektach życia przedszkolnego.

Zobacz więcej: Terapeutyczny Punkt Przedszkolny Chotomów.